Σελίδες

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

Alda Merini — Ergography | Άλντα Μερίνι — Εργογραφία

Η Άλντα Τζιουζεπίνα Άντζελα Μερίνι, (Μιλάνο, 21 Μαρτίου 1931 - 1 Νοεμβρίου 2009), πρωτοεμφανίστηκε στα ιταλικά γράμματα σε ηλικία μόλις 15 χρονών.
Η δημοσίευση της πρώτης ποιητικής της συλλογής «Η παρουσία του Ορφέα» (1953), έτυχε ιδιαίτερα θερμής υποδοχής από σημαντικούς ποιητές όπως τους: Κουαζίμοντο, Μοντάλε, Μανγκανέλι, Ραμπόνι, Έρμπα και Παζολίνι. Εκείνος όμως που την ανακάλυψε, ήταν ο Τζιατσίντο Σπανιολέττι ο οποίος την συμπεριέλαβε στην β΄ έκδοση της ανθολογίας «Σύγχρονη ιταλική ποίηση 1909 - 1949». 
Το 1955 θα εκδώσει άλλες δύο ποιητικές συλλογές, «Φόβος Θεού» και «Ρωμαϊκοί γάμοι», μέχρις ότου η εύθραυστη ψυχική της υγεία, κλονισμένη από οικονομικά και συζυγικά αδιέξοδα, την οδηγήσει στον εγκλεισμό της στο παλαιό Ψυχιατρείο του Μιλάνου, αναστέλλοντας για περίπου είκοσι χρόνια την ποιητική της δημιουργία. Από τη δραματική εμπειρία του εγκλεισμού της Μερίνι, θα γεννηθεί η ποιητική συλλογή «Τα άγια χώματα» (1984), με την οποία «η πιτσιρίκα από το Μιλάνο», όπως την αποκαλούσε ο Παζολίνι, μια γυναίκα παράξενη, συνήθως ατημέλητη, που είχε τη φιλαρέσκεια να στολίζεται σχεδόν πάντα μ’ ένα μαργαριταρένιο κολιέ στο λαιμό, που κάπνιζε αρειμανίως ισχυριζόμενη ότι το κάπνισμα της χάριζε ζωή, που της άρεσε να παίζει πιάνο, που έλεγε στον κόσμο ότι κοιμόταν φορώντας τα παπούτσια της, η «τρελή της διπλανής πόρτας», από το ομότιτλο ποίημα, θα κερδίσει το 1993 την ύψιστη τιμητική διάκριση της χώρας της, το Βραβείο Librex Montale. Στην πορεία, θα ακολουθήσουν κι άλλες διακρίσεις και θα προταθεί από την Γαλλική Ακαδημία για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
Κάποια από τα έργα της:
«Η παρουσία του Ορφέα» [La presenza di Orfeo, Schwarz, Μιλάνο 1953],
«Φόβος Θεού» [Paura di Dio, All'Insegna del Pesce d'Oro, Μιλάνο 1955],
«Ρωμαϊκοί γάμοι» [Nozze romane, Schwarz, Μιλάνο 1955],
«Η τρελή της διπλανής πόρτας» [La pazza della porta accanto, Bompiani, Μιλάνο 1995],
«Τα άγια χώματα» [La Terra Santa, Scheiwiller, Μιλάνο 1984],
«Η άλλη αλήθεια. Ημερολόγιο μιας διαφοράς» [L'altra verità. Diario di una diversa, Scheiwiller, Μιλάνο 1986],
«Διαθήκη» [Testamento, Crocetti Editore, Μιλάνο 1988],
«Ερωτικό ντελίριο» [Delirio amoroso, Il Nuovo Melangolo, Τζένοβα 2003],
«Κενό αγάπης» [Vuoto d'amore, Einaudi, Τορίνο 1991],
«Αφορισμοί» [Aforismi, Nuove Scritture, Μιλάνο 1992],
«Απλήρωτες μπαλάντες» [Ballate non pagate, Τορίνο 1995],
«Η Αλεπού και η αυλαία» [La volpe e il sipario, Μιλάνο, Rizzoli, 2004],
«Η σάρκα των αγγέλων» [La carne degli angeli, Frassinelli, Μιλάνο 2003],
«Πιο όμορφη από την ποίηση ήταν η ζωή μου» [Più bella della poesia è stata la mia vita, Τορίνο, Einaudi 2003],
Terra d’Amore, 2003
Δεν έχω ανάγκη από χρήματα [Io non ho bisogno di denaro] 
«Άντρες μου» [Uomini miei. Αυτοβιογραφία. Frassinelli, Μιλάνο 2005],
«Οι μάνες δεν ψάχνουν τον παράδεισο» [Le madri non cercano il paradiso, Albatros, Ρώμη 2009],
«Μια μικρή οργισμένη μέλισσα» [Una piccola ape furibonda, Sagapò Music, Μιλάνο 2010],
«Πατέρα μου» [Padre mio, Frassinelli, Μιλάνο 2009],
«Ο ήχος της σκιάς. Ποίηση και πρόζα 1953-2009» [Il suono dell’ ombra, Mondadori, Μιλάνο 2010].

Πηγές:
poiein.gr
libriantichionline.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου